fredag 11 oktober 2013

Förändringar

Ibland blir jag trött på att människor klagar över så mycket. Sitt jobb, sin trötthet, sin vikt, sitt hemmaliv, att det bara är skit på TVn, sin värk, ja listan kan väl göras hur lång som helst.
Känns det verkligen bättre när man gnäller och klagar?
Borde det inte kännas bättre att göra något åt situationen?
Vissa saker kan man inte ändra på, men sitt jobb, sin trötthet, sin vikt, sitt hemmaliv kan man faktiskt göra något åt om man vill.
Tv:n kanske man kan byta ut mot någon trevligare aktivitet om det ändå inte är något att titta på?
Sin värk kan vara svårare, men man kan ofta göra det åteminstone lite drägligare.
När jag var som sämst i min nacke, så sa alla läkare och sjukgymnaster åt mig att sluta röka.
Eftersom rökning försämrar blodcirkulationen till muskler, leder och ledband gör att man lättare får ont. Men inte fasiken lyssnade man på det! Äh, det är bara skitsnack!
Nu när jag äntligen har slutat röka så kan jag skriva under på att dom inte pratade skit...
Eller man kan te x få ont eller får värre ont när man känner sig deppig och nere, då kanske man måste försöka reda ut orsaken till det och försöka ta tag i det.
Kan man inte själv så finns det hjälp att få.
Att hitta ett nytt jobb är inte heller det allra enklaste, tro mig jag vet! Men att gå till ett jobb varje dag där man uppenbarligen inte trivs eftersom man klagar på det och sen inte ens försöka hitta något annat, det fattar jag inte!
Det kanske tar tid, men det brukar det kunna göra med de flesta förändringar man gör. Samma sak är det med kroppen och det man vill förändra med den. Om det så är att gå ner 30kg i vikt, eller tajta till låren som blivit lite för "slappa" eller få bort det där gäddhänget. Det tar tid!
Vill du klaga på vikten, hänget, dallret i några år till eller lägga den tiden på att försöka göra något åt det istället?
Jag menar inte att man aldrig får klaga och gnälla och tycka synd om sig själv. Man MÅSTE få ta på sig offerkoftan ibland och vältra sig i sin sorg eller viktnojja eller sin tråkiga livssituation. Men man måste även ta av sig den efter en stund. Ingen mår bättre av att den sitter på för länge, allra minst du själv.
Jag och Henke gör små förändringar/förbättringar hela tiden, vi försöker att göra det bästa vi kan både för oss själva och varandra.
Boendesituationen har vi äntligen fått en lösning på och bara om några månader får vi flytta in i vår nya lya.
Vi var och tittade på den igår och den är superfin, ljust och fräscht!
Det kommer att bli kanon.
Jag längtar inte direkt till själva packningen och flyttningen och flyttstädandet, men jag längtar tills vi är på plats.
Å andra sidan kan ju inte flyttstädningen från vår lilla 1:a på 38 kvadrat vara speciellt jobbig. Det var lite värre att flytta från 140 kvadrat hus med diverse uthus...

En annan sak som jag för ett tag sen ville förändra var min kondition, det jobbar jag fortfarande på. För bara 1 år sedan, orkade jag inte jogga 1 kilometer i sträck.
Det är fortfarande jobbigt, men jag förbättrar den hela tiden. Idag har jag joggat 3,5 kilometer utan andnöd, utan värk i benhinnor, det gick till och med rätt så bra.
Det har blivit en ganska radikal förändring i mitt liv på sista tiden. Med träningen har det kommit en massa gott och då menar jag inte bara kondition och styrka, mest den mentala biten.
Jag kan, jag vill, jag vågar!
Många blir less på att läsa om det hela tiden, eller höra det. Då får dom sluta läsa/lyssna!

Idag törs jag säga/skriva att jag är stolt över mig själv, hur långt jag kommit. Jag är ganska förändrad, men det mesta är åt det positiva hållet. Tror jag själv i alla fall :)
Många tycker kanske att jag blivit lite tråkig.
Men jag har hittat det liv jag vill ha, utan cigg, utan festande, med mitt livs kärlek Henke, med träningen och allt positivt som kommit genom träningen.

Vad skulle du vilja förändra i ditt liv? Eller lever du det liv du vill ha?
Vissa saker kan man inte förändra, så det är ingen större idé att lägga energi på det.

Hoppas ni får en härlig helg.
Det ska jag ha
Puss & kram
 
 
 

 
 

 


2 kommentarer:

  1. Bra skrivet hjärtat! Jag håller med dig i mycket och tycker också att man till slut förlorar sin rättighet att klaga om man hela tiden klagar på saker som faktiskt går att göra någonting åt. Vem fan orkar lyssna på folk som ältar samma sak om och om igen men aldrig gör något åt det? Vissa saker kan man inte förända, det må så vara, men det mesta går fan att ändra på!
    Stå på dig hjärtat, du är bäst!

    SvaraRadera
  2. Så bra o fint skkrivet maria..
    Ja det är bara en själv som kan göra sina föränndringar..
    Jag kämpar varje dag o ibland äre bra dagar o i bland sämre men alla ser nog inte ljuset att det går å göra bra föränndringar. .
    Ha en hel härlig helg ni med.
    Kramar i stora lass ♥

    SvaraRadera