onsdag 14 augusti 2013

Matematik typ

Det är verkligen en hel djungel detta med energibehov och kaloriberäkningar mm.
Man kan ju få fram det mesta på internet men det kan också vara lätt förvirrande eftersom det kan stå så olika på olika sidor. Jag försöker använda mitt sunda förnuft om jag nu har nåt.
Så just nu har jag kommit fram till detta:

Mitt energibehov, beräknat på vikt, längd, ålder, aktivitetsnivå och kön blir mellan 2000 - 2500 kcal, med betoning på cirka.
Jag får väl räkna på ca 2200 kcal för att lägga mig mittemellan då.
Nu försöker jag ligga på ca 1800 kcal/dygn för att hålla ett lagom underskott. Jag vill nämligen kunna fortsätta gå ner i vikt, men sen hitta en bra balans mellan maten och träningen för att inte gå upp i vikt igen när jag känner mig nöjd.

Siffran 2200 är alltså hur mycket kilokalorier jag kan stoppa i mig för att varken gå upp eller ner, med förutsättning att jag fortsätter träna så som jag gör nu.
Så hur räknar man då? Jag det vette sjutton, men det finns beräkningssidor på internet som gör det åt dig.
Men om jag ska försöka sätta mig in i det lite så skulle jag förklara det så här:

Vi har ju alla en basförbränning eller basomsättning (på engelska kallas den BMR basal metabolic rate) Det är alltså hur mycket energi kroppen gör av med i viloläge, så mycket som krävs för att kroppen ska fungera som den ska.
Vår kropp använder en viss mängd energi utan fysisk aktivitet, bara för att hålla alla organ igång.
Det styrs förstås av arvsanlag, men också hur bra kroppen är på att ta upp energin, lagra och förbränna den.
Så när man tar reda på ens ungefärliga ämnesomsättning räknar man på den här "basförbränningen" och hur mycket man förbrukar beroende på aktivitet och intensitet.
Alltså, de faktorer man använder sig av för att räkna ut hur mycket energi man ska ha i sig per dygn är:
  • Basförbränning
  • Vikt
  • Ålder
  • Längd
  • Kön
  • Aktivitetsnivå
Varje extra kilo vikt ökar basförbränningen med ca 12kcal/dygn
Därför om jag går ner 20kilo i vikt, kommer mitt energibehov att minska med typ 250 - 300 kcal/dygn.
Så egentligen ska jag nog minska på kilokalorierna ju mer jag går ner i vikt för att fortsätta hålla ett rimligt underskott så länge jag vill gå ner i vikt. Eller då förstås öka intensiteten på träningen, det är ju också ett alternativ!

Nu är det dags att byta om, för ikväll börjar Zumban igen efter sommaruppehåll! Ska bli superkul!!

Puss & kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar