onsdag 12 februari 2014

Håll käften-bröd!

Fick ett ryck idag på eftermiddagen och bakade matbröd, det blev ett riktigt håll käften bröd! Så jäkla gott!
Jag gjorde en halv sats så det blev en limpa, måste ju prova först om det är ätbart.
På begäran kommer här receptet:

3,25 dl grahamsmjöl
0,5 dl vetemjöl
1 dl rågkross
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrö
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
0,5 dl mörk sirap
4 dl filmjölk

Blanda ihop de torra ingredienserna tillsätt sen sirap och fil.
Smörj en brödform (jag använde cocosolja och smorde med)
Häll smeten i formen och  grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme i 175 grader.

100g limpa = 200 kcal

Jag hoppas den ska vara lika saftig imorgon när den fått svalna färdigt, men nu smakar den i alla fall himmelskt gott!



4 kommentarer:

  1. Lät gott, hur många grader i ugnen hade du? På ett ungefär.
    Spännande med utbildningen, man lär tydligen kunna hålla sitt blodtryck i schack med rätt kost sägs det, man vill väl slippa medicin så mkt som möjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det glömde jag, nu har jag skrivit in graderna också 175. Enkelt var det också och fort gick det, sånt gillar jag! Ja till viss del i alla fall kan man väl hålla det i schack, men jag kan nog inte undvika medicin tror jag...Träning ska ju också hålla trycket nere, men det har ju hjälpt föga...

      Radera
  2. Det där ska jag testa! Mumsiga recept kan jag bara inte ignorera!

    SvaraRadera
  3. I forskning har dom sett att nypon kan minska blodtrycket./Tips från coachen. :)

    SvaraRadera