måndag 10 mars 2014

Kostrådgivning

Av ren nyfikenhet och som research för min utbildning, men även för att jag behöver ett kostschema att följa, tog jag kontakt med en utbildad kostrådgivare på nätet.
För endast 299kr har jag fått kostschema för 40 dagar och ett träningsschema.
Det var ju tokbilligt tycker jag!
Men hua... idag fick jag kostschemat jag ska följa och det ser inte lätt ut.

Varje dag till lunch ska jag äta
200g kyckling, 50g sparris, 50g potatis
eller 150g lax och 200g broccoli
eller 250g vit fisk, 50g sparris, 50g potatis

Middagarna ser ungefär likadana ut fast där får jag äta 30g ris istället för potatis
och sparris och jag får även äta tomat och gurka ibland.

Frukostarna är 8st äggvitor som jag ska göra omelett av, eller 40g havregrynsgröt med bär och lättmjölk.

Jag frågade om jag inte fick äta grönsaker till maten, t ex en grönsallad eller råkost. Men det fick jag inte... Nej, det är för att kroppen inte ska ha så mycket att jobba med samt förbränna. Det var hennes svar på det.
Oh jag hoppas att det inte är sånt här jag ska lära mig nu när jag pluggar till kostrådgivare!
Det här är inte något jag vill hjälpa människor till!
Man blir väl inte tjock av grönsaker?!
Jag förstår att jag verkligen kommer att gå ner i vikt om jag ska äta enligt detta schema, men så mycket tycker jag inte att det är värt.
Jag äter gärna kyckling 4 dagar i veckan, men jag byter gärna ut den lilla potatisen till sallad ibland.
Nog ville jag väldigt gärna ge detta en chans, men jag tror inte Henke kommer att stå ut med mig om jag ska äta så här.
Nej, jag får försöka tänka lite själv hur jag vill ha det, men ändå äta BRA! Jag vill tappa några kilon innan det är dags att springa loppet den 3 maj, men inte till vilket pris som helst.

Så här såg min middagstallrik ut:
Jag fuskade redan ikväll, första gången jag skulle gå efter schemat...jag tog en tomat också.
FÖRLÅÅÅÅT!

Lunchen imorgon kommer att bestå av samma som ovan, men med en vitkålssallad till, så det så!

Från det ena till det andra så har jag tränat ikväll för första gången sedan stafettvasan. Jag blev ju sjuk efter den.
Vi hade löpträning med B.A.B.Y Runners Team och det var sjukt jobbigt (som vanligt)
Ikväll höll vi till i vårt fina elljusspår och ni som varit där känner ju till alla vidriga backar!
Det gick tungt, men det gick! Siktet är inställt, nu är det bara att kämpa på!

Hepp hepp!

2 kommentarer:

  1. Men herregud, jag skulle gnaga på allt jag kom åt (möbler, sambo, katt, hund, bilar) om det där var allt jag skulle få på tallriken. Får du äta mellanmål då??

    SvaraRadera
  2. Eller hur?! :) Ja självklart får jag äta (dricka) mellanmål, jag ska "äta" var 3e timme enl schemat. Mellanmålen består av proteindrinkar, frukost av 8st äggvitor som jag ska göra omelett av...

    SvaraRadera