söndag 11 november 2012

Farsdag!

Idag är det alla pappors dag, tyvärr kan ju jag inte fira min pappa med att åka och ge honom en kram som jag brukar göra på farsdag.
Men i år hade jag bestämt mig innan att det ändå skulle bli en bra dag idag och att jag INTE skulle ligga hemma och tycka synd om mig själv för att jag inte har min pappa i livet längre.

Så jag började denna söndag med en morgonpromenad tillsammans med Ola, ja... Tarzan följde visst med han också märkte vi efter en stund. Han liksom smög efter oss några meter bakom.
Efter promenad åkte jag till Högbo för att vräka i mig hotellfrukost på Högbo Brukshotell tillsammans med resten av utställningskommittén i SSRK Gästrikesektionen.

När jag kom hem från frukostmötet, väntade Henke och Ola med kaffetermosen packad i ryggsäcken.
Vi skulle ut på lite turné hade vi bestämt igår, till Säter och titta på det gamla, fd mentalsjukhuset.
Dom har gjort museum av några av byggnaderna, men det hus där den berömda Lars-Inge Svartenbrandt satt inspärrad är som en ruin. Såklart är väl den byggnaden den mest spännande att se också...
 
 

Det ser ju inte direkt inbjudande ut, varken som boende eller arbetsplats...kanske inte det som är meningen heller med ett gammalt mentalsjukhus.
Först tänkte vi nöja oss efter att ha gått runt muren på baksidan av denna byggnad och kikat in genom några fönster i källaren. Med närmare eftertanke så klättrade vi in genom ett litet hål i ett av gallren, eller ja...litet och litet...jag kom igenom iallafall
 
Jag trodde nog att jag skulle tycka att det var läskigare att vara där inne än vad jag gjorde. Men om jag hade läst på mer om dess historia kanske fantasin skulle ha skenat iväg lite längre.
 
 

 Rummen/cellerna var väldigt trånga, det är tjocka galler i alla fönster och väldigt tjockt glas i rutorna. Man skulle nog blivit lätt klaustrofobisk om man blev tvungen att bo i ett sånt rum en längre tid.
Jag tror inte att jag skulle klättrat in här om jag var ensam, det ska jag nog erkänna... men med Henkes sällskap gick det fin-fint! Kanske skulle jag inte gjort det om det var mörkt ute...inte ens med sällskap...så ja, lite läskigt var det väl!
Men jag är glad att vi har gjort det, då har vi en plats vi kan bocka av i "att se listan"





Ja det var mitt sätt att fira farsdag i år, ett ganska annorlunda sätt kanske, men det visade sig vara ett rätt bra sätt.
Få se vad vi hittar på mer för "urban exploring" i framtiden.
Kramar till er!

 

2 kommentarer:

  1. Men herregud att ni vågade krypa in!!!!!
    Jag blir rädd av att bara kolla på bilderna, tur att ni inte fastnade in någon hemsk skräckfilm.. dom brukar ju börja sådär.. haha:)

    Skönt att ni fick en bra dag, en väldigt läskig bra dag<3
    Puss&Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du! Du skulle ha varit med ;) Nästa gång följer du väl med också? Vi ska nog hitta fler läskiga ställen att "hälsa på"
      Puss och kram

      Radera