onsdag 21 maj 2014

Löpträning teknik

Ikväll har jag gjort nåt roligt! Jag har varit på löpträning med inriktning teknik i Högbo.
Har funderat ett tag på att jag ska leta på någon slags löpskola för att förbättra min teknik och förhoppningsvis ta löpningen till nästa nivå.
Det är så lätt att liksom köra fast i samma tempo och jag bara tänker att jag ska träna intervaller och backträning, jag gör det aldrig. När jag tränar själv så känns det fånigt på nåt sätt, att kuta fram och tillbaka eller upp och ner för en backe. Därför är det lite enklare att göra såna övningar i grupp.
Det jag är rädd för när det gäller gruppträning är att jag ska känna mig sämst och att bli ifrånsprungen.
Jag slapp det ikväll kan jag lova! Jag åkte därifrån med en jätteskön känsla i kroppen och jag tyckte det var skitkul rent ut skrivet.
Vi fick göra mycket övningar som ger smidighet och snabba fötter, tänka på hållningen och fotnedsättningen. Lite pulshöjande övningar som "antilopen" och "indianhopp" bland annat, lite uppför och lite nedför.
Vi avslutade med att ta av oss strumpor och skor och provade att springa barfota i gräset. Plötsligt hade vi alla ett perfekt löpsteg! Det är så man ska springa, som man automatiskt gör när man springer barfota. Det kändes faktiskt direkt att steget blev lättare och jag satte ner foten mer "rätt".

Att jag sprang VårRuset igår gjorde absolut ingenting idag eftersom vi inte tog ut oss på det sättet på träningen.
För övrigt gick det superbra att springa de 5 km i Gävle igår, kryssandes bland 6000 andra tjejer. Jag och Mirja var ett bra team och vill lyckades hålla ihop hela rundan.

Nu längtar jag till nästa vecka då jag ska vara med igen på Britts träning i Högbo!
Snart, snart springer jag också med lätta steg, fort och länge! Vänta bara!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar