fredag 3 januari 2014

Hälsosam - vad betyder det?

Jag tycker att det är viktigt att ta upp det här med hur vi ser på oss själva och vår omvärld.
Borde det inte vara dags att ändra på kroppsidealen nu?
Vi lever faktiskt på tvåtusen-talet, vi borde veta bättre vid det här laget!
Ändå bara ökar hysterin kring utseendet hela tiden.

Nu för tiden läser man ofta ”strong is the new skinny” ”stark, snygg, SLANK” eller ”snygg, SMAL, stark”
Visst är det bra att man försöker få med att ”stark” är bra att man inte bara måste vara smal.
Men måste orden smal, slank, tjock eller rund överhuvudtaget vara med?
Hälsosam! Räcker inte det?
”Vältränad” kan jag ju vara trots att jag inte väger 55-60kg, precis lika mycket som någon annan som väger 50kg kan vara väldigt otränad.
Smilgropar på rumpan, tigerränder på magen, kärlekshandtag i midjan kanske inte är det värsta som hänt i världshistorian?
Jag önskar att rubrikerna i tidningarna kunde ändras till SUND, SMART, STARK (om alla orden nu måste börja med ett s) istället.
Det sägs ju att den svenska befolkningen ökar i vikt hela tiden och det är ju verkligen oroväckande. Men hälsa och träning är ju verkligen i ropet just nu! Vi verkar aldrig kunna hitta den där gyllene medelvägen. Brukar inte Sverige kallas för lilla landet lagom? Inte i detta hänseende tydligen.

Kan vi inte träna för att må bra, inte för att vi måste? Jag vill träna för att jag tycker det roligt!
Inte tror jag att jag blir lyckligare för att jag går ner i vikt, jag tror att jag mår bättre för att träningen ger den effekten.
Nog kan det vara viktigare att fokusera på insidan mer än utsidan?

Vart jag vill komma?
Korta versionen: sluta fokusera så mycket på utsidan, bry dig om ditt utseende men låt det inte gå till överdrift. Gör saker du mår bra av.
Män behöver inte se ut som stenhårda muskelpaket och kvinnor behöver inte se ut som superslimmade modeller för att vara vackra människor.
Om du mår dåligt pga övervikt eller undervikt, ta hjälp och gör något åt det, men gör det för DIN skull inte för att du undrar över vad andra tänker om dig.

Jag tycker det kan vara svårt att förmedla att man är FÖR att leva sunt och heja fram att man ska träna och äta bra men att ändå få fram att det inte handlar om utseendet hela tiden.
Det är en väldigt fin och tunn linje att gå balansgång på!

2 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg! Jag håller helt med och det är svårt att hitta balansen och att beskriva vad det är att var sund och hälsosam. Det är likson relativt beroende på vem du frågar. Kram

    SvaraRadera