söndag 27 januari 2013

Klasskillnader?

Igår var vi ju och åt på Bistro Nord, ett lite "finare" ställe i Gävle. Lite mer exklusivt, lite dyrare, lite "finare" maträtter, personalen är lite kunnigare.
Skulle dricka rött vin till maten tänkte jag, det var ju rätt längesedan jag tog ett glas rött. Den ena servitören rekommenderade ett som jag och Tinni provade, jag tyckte det smakade jättebra.
När den andra servitrisen fick höra vad vi skulle äta rekommenderade hon ett annat vin, som vi då också fick prova, men jag tyckte det första var godare.
Om jag skulle varit korrekt, kanske jag borde följt hennes tips eftersom hon kan det där med viner,  jag må vara som jag är men jag vet ju vad jag tycker är gott och inte. Därför tog jag ett glas av det första som jag tyckte smakade bäst!
Nästa gång vi går ut och äter ska jag som vanligt ta en öl till maten, det är inte lika krångligt och jag vet vilka sorter jag tycker om!

Jag är inte duktig på viner, jag tycker inte att löjrom från Kalix och carpaccio är det godaste som finns. Jag har inte kläder från Tiger of Sweden, Gant eller Armani. Jag kanske inte kan "föra mig" i finare sällskap, men jag tror inte jag är en sämre människa för det.

Jag studerade några av gästerna som var där igår. Någon såg ut som att han glömt att dragit ur kvastskaftet ur röven. En tjej som kanske var i 20-års åldern, knappt tagit studenten från gymnasiet än, men klädd som en tant (enligt min smak då).
Nej, jag är nog lite för "enkel" för att passa in i sådana miljöer tror jag.
Jag uppskattar ett gott rödvin ibland, men de jag köper kostar mellan 69 - 79kr/flaska.
Jag älskar kläder och mode, men handlar på Vero Moda, Carlings och Gina Tricot för det mesta, jag går gärna ut och äter ibland och uppskattar en god köttbit och potatis i olika former och konstellationer.
Jag kunde inte låta bli att fundera om de unga paret tjänar mer pengar än jag eller om det är mamma och pappas pengar dom spenderar...
Det kanske dom inte gör, men vi kanske värderar pengarna olika.
Vi är ju alla olika, så vi har ju därav också olika värderingar på saker och ting.

Det viktigaste var inte hur maten smakade eller hur fina kläder vi hade på oss, det viktigaste var att vi gjorde det tillsammans hela familjen!
Nästa gång kanske det blir en dvdfilm hemma i soffan och en flottig pizza från lokala pizzerian och vi har förmodligen lika trevligt då som igår!
Tack snälla mamma för att du bjöd oss allihopa på en helkväll igår! Filmen var suveränt rolig och maten var god!
Men jag känner mig mer jämlik med värmlänningarna i filmen än övriga gäster på restaurangen.

"Har du ingen impulskontroll din jävla kladdkaka?!" Jag hoppas jag får använda det uttrycket nångång!

Puss och kram

4 kommentarer:

  1. Tack själv för att ni finns för mig och det där om man passar in eller inte det sitter nog hos oss själva," som man gör går an", var det nån som sa. Huvudsaken man trivs.

    SvaraRadera
  2. Nästa gång kanske vi ses på ett Ludor-konvent och dricker vitt vin ur ölburk, det viktiga är inte VAD vi gör, utan ATT vi gör det. Tack alla inblandade och tack bästa svärmor för finansieringen.

    SvaraRadera
  3. devade å flottpizza eller handburjare å mc. spelar ingen roll så länge vi får görat tillsammans.

    tack för en trevlig utekväll! PoK

    /fredrik

    SvaraRadera
  4. Håller med vissa har kvastskaft i röven och föräldrars strålar att sprätta men jag tror att deras liv är tråkigt. tråkigt för de här inget att jobba för.
    vi dödliga gör de som känns rätt/bra. vi är bekväma. va dej själv, skit i klasskillnaden och undvik att vara någon du inte är.
    det är tur att alla är olika... det gör ju oss speciella som individer. :-)

    SvaraRadera