onsdag 10 september 2014

Älskade hatade intervaller

Som utlovat körde jag och Malin ett intervallpass idag, som såg ut så här:
40 sekunders löpning - 40 sekunders vila x 4
Efter 4e intervallen var det vila i 80 sekunder för att sen köra 4st 40/40 igen. Detta upprepades 4 gånger och på 4e, 8e och 12e intervallen var det alltså 80 sekunders vila.
16 stycken 40 sekunders löpningar ger alltså drygt 10 minuters total kvalitativ tid.
Vi värmde upp med 2 km lugn jogg.

Jag tyckte det var ett bra upplägg på intervallträning, det känns i kroppen och man fick upp flåset men utan att behöva kräkas.
Det stod också så här: Syftet med 40 sekunders kortintervaller är att effektiv förbättra din syreupptagningsförmåga och därmed din kondition. 40 sekunder är lagom långt för att klara hålla en högre fart än distansfarten och inte så kort att det blir något sprintpass.
Detta har jag läst på www.marathon.se

Nu har vi bestämt att vi ska köra MINST ett pass i veckan tillsammans och då göra intervaller där vi turas om att komma på upplägget.

Till sist ska jag berätta att idag åt jag den där bullen som jag inte åt igår. Den var god!

Kram och hej

Bild från Spring Cross i våras:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar