söndag 8 juni 2014

Road trip

Jag har  tagit lite semester i väntan på semester, tyckte det kändes så långt till vecka 30 så jag tog några dagar nu. Var ledig onsdag, torsdag och fredag den här veckan, så har jag måndag och tisdag nästa vecka också.
Det har känts välbehövligt och väldigt välkommet!
Eftersom Henke haft "långhelg" också så tog vi en liten road trip fredag och lördag. Sverige är ju faktiskt ett vackert land och man behöver inte åka så långt för att naturen ska bli lite annorlunda än den man är van med hemmavid.
Jag uppskattar lövträden när man kommer lite längre söder ut, dom är inte lika "tråkiga" som våra gran och tallskogar.

Vi har sett många vackra platser och upptäckt nya smultronställen, bland annat har vi rekat en sträcka av tjejvättern som jag ju ska cykla nästa år. Dra åt h*vete vilka uppförsbackar! Där kommer jag att få ur mig många fula ord tror jag, om hur korkad jag var som anmälde mig till detta cykellopp, jag som hatar att cykla.
Men, det ska väl gå med mycket träning och en hel hög med vilja och tjurighet

Det var väldigt vacker utsikt över Vättern när man väl var uppe, vi klev ju faktiskt ur bilen ibland och promenerade också.


Vi har också besökt Vadstena och spanat in klostret där och ja just ja...innan vi kom dit tittade vi även på klosterruiner.

 


Vadstena kloster:


Vi besökte också en gammal fyr i Ödeshög:


Vi tältade hemma hos Jörgen, Annika och lilla Julie där det också bjöds på grillat och frukost på lördag morgon. Där kan man då aldrig klaga över gästfriheten, man känner sig alltid så välkommen hem till dom. Synd att vi inte ses oftare, det är alltid lika roligt tycker jag.

Julie var stenhård i sina schyssta solbrillor:

Ola var en skön värmekälla i tältet under natten, det var faktiskt första gången jag tyckte det var helt okej att sova i tält. Mitt egna täcke och kudde, en tjock madrass och nära till toaletten.

På lördagen visade Henke mig runt lite i sina gamla hoods, Gnesta med omnejd. Vi gjorde även en sväng till Trosa och strosa en stund bland fina gamla hus och vackra båtar. Henke försökte självklart räkna ut var Leila Lindholm bor, men tack och lov hittade han inte på henne, då hade jag väl blivit utbytt.


Vi åkte till Mörkö och tog därifrån färja över till Grödinge och åkte sen igenom Stockholm, som ju jag blivit lite förälskad i. Jag tycker det är förbaskat vackert i vår huvudstad och även runt omkring.

På väg hem gjorde vi en avstickare till Skokloster där vi avnjöt en god middag med morotskaka till efterrätt som fick bli sista stoppet innan hemfärd



En mycket rolig, fin och minnesvärd liten road trip!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar