tisdag 24 juni 2014

Dagens träning

Efter cyklingen i spöregn igår så tog jag det säkra före det osäkra och tränade inomhus idag.
Det blev ett cirkelträningspass i gymmet på jobbet, jag tycker det är ett effektivt sätt att styrketräna på.
Idag hade jag dock inga pulshöjande övningar med i programmet, jag tycker det känns lite jobbigt att flåsa omkring på ett gym när det är fler där.
Jag känner mig lite mer bekväm med hopprep, burpees och andra pulshöjare i en gymnastiksal eller liknande med fler som gör samma sak.
Hur som helst blev jag svettig ändå, så något rätt måste jag ju gjort.

Om ditt träningsmål är att bygga stora muskler skulle jag inte rekommendera den här typen av styrketräning, men just nu är inte det mitt mål. På det viset har jag tränat tidigare i alla år när man tränat med "grabbarna". Kört två muskelgrupper under ett träningspass med ganska lång vila mellan seten.
Då kunde man vara på gymmet i 1 - 1½ timme och "bara" ha tränat biceps och mage, medan jag idag har tränat mage, ben, rygg och bröst på drygt en halvtimme.
För högsta förbränning gäller väldigt kort eller ingen vila mellan övningarna (så körde jag idag). Endast en kort vila mellan varven, alltså när jag kört de 7 övningarna.


Jag värmde upp i 5 minuter med rodd, sen såg övningarna ut så här:

  •  Benböj med skivstång
  •  Situps på pilatesboll
  •  Utfall med hantlar
  •  Lats drag
  • Benböj mot pilatesboll
  • Bänkpress
  • Benindrag på pilatesboll (magövning)
Jag gjorde 15 reps och 3 varv, benen kändes som spagetti när jag gick upp för trappan efteråt!

(bild från när jag var till Sthlm och tränade med Malin Nylén i höstas)


 
( bild från Hedesunda Gym när jag kör bänkpress)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar