måndag 9 juni 2014

Vad vill du?

Att veta vad man vill är inte alltid det mest självklara.
Det är ofta jag inte har en aning om vad jag vill. Ofta tänker jag på vad jag skulle vilja jobba med om jag fick välja och jag har lite olika förslag.
Jag önskar att jag fick skriva på ett eller annat sätt i yrket, men jag skulle även kunna tänka mig jobba med hälsa, men vet inte riktigt hur.
Kanske man kan kombinera de två ämnena? Om du frågade mig när jag var 15 skulle jag svarat hästskötare, travtränare eller beridare.
Frågade du mig vid 20 års ålder hade jag svarat webbdesigner eller något inom IT. Inget av det blev jag och inget av det är mitt drömjobb idag.
Efter att ha jobbat några år som vårdbiträde så ville jag inget hellre än att ”jobba på kontor”. Det har jag nu gjort i ungefär 7 år, så jag lyckades ju slå mig in på den banan ganska enkelt.
Jag vill gärna få utrymme att vara lite kreativ och om jag ska jobba med människor vill jag att dom ska VILJA ha min hjälp inte kontakta mig för att dom måste.

Undrar hur många som verkligen jobbar med något dom drömt om sen dom var barn. Eller är det mer vanligt att man bara halkar in på en bana åt något håll?
Mårten Nylén sa vid upprepade tillfällen under sin föreläsning ”vad vill jag”, det var liksom nyckelfrågan i hela föreläsningen. Fråga dig själv vad vill jag, bestämma vilket mitt utgångsläge är och göra en handlingsplan över hur jag ska komma dit jag vill.
Det kan vara nog så svårt att svara på den första frågan ”vad vill jag”
Det är inte bara valet av yrke som gör mig villrådig, det kan även vara andra världsliga frågor som var jag vill bo, hur jag vill bo eller en liten sak som vad jag vill äta till middag.

Kanske jag inte ska krångla till det så mycket, what ever will be will be?
Klart det är lätt att drömma stort om mångmiljonvinsten på lotto t ex, då kan man ju göra precis ALLT man vill. Det är svårare att tänka på vad man vill om man ska vara realistisk tycker jag.

Vet du vad du vill?

Ola han vill bada, äta, springa, sova och busa, då är han en lycklig kille

1 kommentar:

  1. Ja maria alla vet nog inte vad dom vill, det är säkerligen många med dig som har sina funderingar.
    själv gick jag min dröm utbildning o jobbade med det till olyckan.
    men utan olyckan skulle jag idag inte ca den jag är idag.
    o min nya dröm är å ha ett caffe o det kommer men när vet jag inte just nu...
    Dröm vidare vänen.
    Mega kram till dig♥

    SvaraRadera