måndag 7 april 2014

Drömmar?

Både hemma och på jobbet har det på sistone varit en del prat om drömmar och att våga följa sitt hjärta. Att man inte vill ångra något man INTE gjort sen när det är för sent.
Jag tycker ofta att det är ekonomin som gör att man inte vågar, i alla fall när det gäller sysselsättning.
Alla kanske inte vill göra "karriär", vad nu det betyder, eller arbeta måndag till fredag 7.00 - 16.00 med samma saker tills man blir pensionär.

Drömma kan man göra både stort och smått. Nog har vi alla någon gång drömt om den där stora lottovinsten som gör att man kan göra allt man önskar? Det är väl en sån dröm som förmodligen aldrig går i uppfyllelse, för den kan du inte påverka själv. Jo, det är klart du kan påverka oddsen genom att spela mycket, men det är rätt så små chanser ändå.

Drömmer du om den "perfekta" kroppen? Då är det ju bara att sätta fart, det går ju att påverka genom kost och träning.
Drömmer du om att bli läkare? Ja sätt igång och plugga!

Jag drömmer om att resa och upptäcka både Sverige och andra länder, det är verkligen ingen omöjlig dröm. Det som krävs är att jag sparar pengar och det är jag helt urkass på!
Jag drömmer om att skriva proffisionellt, alltså för en tidning eller ett förlag eller liknande. Vad gör jag åt det? Ingenting! Det hjälper ju inte att skriva några rader i min, ganska anonyma blogg, några gånger i veckan.
Nej, det är nog dags att fundera över hur jag ska gå tillväga för att chefsredaktören på tidningen inte klara sig utan mina texter längre. Kan jag kanske kombinera passionen för skrivandet med det växande intresset för träning och hälsa? Varför inte!

Om du inte är nöjd med ditt liv måste du göra något åt det, ingen annan kommer att göra det. Självklart kan du ta hjälp av någon, men jobbet måste du göra själv.
Vissa saker kan vi inte påverka, så det är ingen idé att lägga mycket energi på det.
Drömmer du om något? Skulle du vilja ändra på något i ditt liv?
Eller har du gjort något för att uppfylla dina drömmar?


Köra motorcykel genom Norge,
bland annat trollstigen är en dröm jag uppfyllt: 
 
Lära mig köra på bakhjulet med hoj är en dröm som jag fortfarande
inte uppfyllt, men provat på och tränat lite på i alla fall:


1 kommentar:

  1. Så otroligt bra skrivet, du skrever så bra så man vill o orjar läsa när det är mycket å läsa,
    Dyslektiker som jag är ;-)

    Ja drömmar är nödvändliga för å åka, jag håller på å göra en nu å läsa italienska o sen åka ditt ;-)
    Men i natt drömde jag om dig ;-) en skogspromiss dröm.
    Ha en fin dag vänen.
    kramar till dig ♡♡♡

    SvaraRadera