tisdag 25 december 2012

julafton 2012

Så var den "avklarad", julaftonen 2012, med blandade känslor som vanligt sedan 2009. Julen för mig är att umgås med nära och kära, inte julklappar, inte julgran, inte allt julpynt.
Äta gott förstås och vara tillsammans med dom man tycker om!
Så mysigt men också väldigt jobbigt, för det är aldrig så uppenbart som vid högtider att det är två stycken som fattas så oerhört!

Det var väldigt mysigt igår hos mamma, med god mat förstås, mycket skratt och en del tårar.
Med jämna mellanrum kommer det över mig hur mycket jag saknar pappa och Klas, men numera kan jag oftast "hejda" mig. Tidigare hade jag bara viljat åka hem och vara ifred när dom där tankarna kommer, men nu kan jag oftast tänka förbi det.

Vi köper inga julklappar till varandra nu för tiden, vilket är fantastiskt skönt! Men Linus hade inte kunnat hålla sig...han hade julklappar åt oss alla! Så himla fina julklappar!
Mamma, Britt-Marie & Hans och mormor och morfar fick en varsin kalender att hänga på väggen, med foton på oss i familjen.
Mammas var så himla fin, första sidan var ett foto på henne och pappa när dom pussas...
Jag & Henke och Fredrik & Tinnie fick en varsin liten bok, också med foton i på familjen!
Tack finaste Linus för den bästa julklappen ever!

När Linus under kvällen sa att jag skulle ta fram kameran för att han "skulle gå och köpa tidningen", trodde jag väl att han skulle gå och klä ut sig till tomte. Det gjorde han också...fast kanske inte en traditionell tomte... Så här såg vår "tomte" ut när han delade ut de fina julklapparna:



 
 
 
Henke sa något klokt igår om alla dessa som gnäller över julen, hur jobbigt det är och att dom måste handla så in i helvete med julklappar och umgås med släkten och dom önskar att "skiten" är över snart osv osv...
Han sa att "tänk om dom kunde tänka på alla dessa som te x är är helt ensamma över jul, eller att man som vi har mistat familjemedlemmar som man skulle göra vad som helst för att få fira jul ihop med igen".
Om det är så jobbigt med julen, varför gör man inte julen till det man vill?
 
Man ska väl alltid försöka göra det bästa av allt, även om det kan kännas väldigt svårt ibland...
 
Skickar en stor kram till er alla och önskar er en god fortsättning!
Vill också tacka alla som gjorde gårdagen till en fin julafton, Henke, Mamma, Linus, Fredrik, Tinnie, Mormor, Morfar, Britt-Marie, Hans och Malin! Tack för att ni finns i mitt liv!
 
Påminner om att ni kan klicka på bilderna för att se dom i större format!
 
 
"ungdomsbordet" Henke ser normal ut som vanligt på bild:
 
"vuxenbordet" :

 
Fredrik och Benji:
 
Linus aka tomten:
 
En av rislyktorna som skickas iväg med tankarna på pappa och Klas:
 

 
 

1 kommentar:

  1. Så klokt skrivet Maria!!! Jag hoppas ni hade en fin julafton trots alla minnen!
    Ha en riktigt skön fortsatt helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera