lördag 10 januari 2015

Crawlkurs - lektion nr 1

Varje fredag mellan kl 18:00 - 19:00 i 15 veckor kommer jag att spendera i en bassäng på Fjärranhöjder. Igår var första lektionen och det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot nästa fredag, jag ska villigt erkänna att jag undrar vad jag gett mig in på.

Första övningen bestod av "krokodilandning" det betyder att man ska stå stilla, hålla för näsan, sänka ner hakan och halva munnen i vattnet och andas. Alltså - andas med munnen halvfylld med vatten!

Andra övningen fick vi hålla en simplatta och öva på benspark, även denna övning var svår och man simmade väldigt vingligt och det gick otroligt sakta. Jag trodde att jag aldrig skulle komma över till andra sidan... Man ska liksom hålla benen raka, inte sparka från knät utan rörelsen sitter i höfterna kan man säga.
Tack och lov gick det minst lika sakta för alla andra och kursledarna förtydligade att det SKA gå sakta för att det är en teknikövning. Tävlingsmänniskan i mig vill ju liksom alltid att det ska gå fort!

Därefter skulle vi göra samma sak igen tillbaka, fast den här gången med ansiktet i vattnet och om vi behövde (?!) andas, skulle vi göra det genom att lyfta ena armen som en crawrörelse och vrida ansiket åt samma sida ovanför vattenytan och dra in luft.
Det här ser sjukt enkelt ut för någon som kan, men jag tyckte att det var allt annat än enkelt!
Jag får som någon slags panikkänsla när man har dragit in (vad det känns som) litervis med vatten i näsan och sen ska man efter att ha hållit andan i flera sekunder (som känns som minuter) dra in luft för att sen fortsätta hålla andan.
Kroppen och lungorna liksom bara skriker "ANDAS!!!" Vilket ju då resulterar i flås och att jag kippar efter andan.

Flera övningar gick ut på att ligga med ansiktet i vattnet och röra sig framåt utan att använda armarna.
Utmaningen med att lära sig crawl är förmodligen andningen, det vågar jag nog konstatera.

Jag är förvånad över hur mycket vatten som faktiskt fanns kvar i bassängen när vi var färdiga, för det kändes som att vi svalde det mesta. Dessutom har jag fortfarande ont i näsan eftersom jag ju tydligen snortade vattnet också.
Jag förstår varför man har badmössa och JA, jag tänker införskaffa en själv.

För min del är det här en stor utmaning, att göra något som jag är totalt talanglös på inför andra människor. Jag som vill vara bra på allt från början, annars låter jag hellre bli!
Crawlkursen är verkligen en del av min personliga utveckling, göra saker som är "out of my comfort zone"

Missförstå mig rätt - jag ser fram emot nästa fredag! För jag tycker faktiskt att det var skitkul!
Då ska vi tydligen få använda armarna också.


2 kommentarer:

  1. HEJA, HEJA, HEJA, vad jag beundrar dej Maria,som gör detta.
    Vansbro-simmet kommer att gå som en (svan)dans!

    SvaraRadera
  2. Du är tuff som vågar😊 Min crawl kurs startar inte förrän i vår, du får visa mig lite sen när du fått in "snitsen"😉 kram

    SvaraRadera