torsdag 30 oktober 2014

Självutnämnda experter

Nu för tiden finns det massor av självutnämnda kostexperter har jag märkt. Nutrition är ju självklart ett ämne som intresserar mig, därav anledningen att jag utbildade mig till kostrådgivare. Det är också ett väldigt svårt ämne och expert är det förmodligen få som blir.
Jag tror inte att jag kommer att fördjupa mig jättemycket, men jag fortsätter att läsa mycket och tar in så mycket som möjligt.
Själv tror jag inte mycket på dieter av något slag, vare sig det gäller lchf, 5:2, raw food, atkins, stenålderskost eller någon annan diet

En sak som jag själv trott och sagt flera gånger är att man går inte ner i vikt om man äter för lite, för att kroppen liksom går på sparlåga. Den myten har jag nu förstått att det är och förblir just en myt!
Det stämmer att kroppen förbrukar mindre energi (färre kalorier) om man äter mindre, för den vill gärna spara på depåerna. Men du kan ju testa att inte äta på en vecka eller två...nog sjutton går du ner i vikt.

En del säger att man i det närmaste ska utesluta fett i kosten för att det är fett som gör dig fet. Men fett är en viktig del i kosten som man inte ska förakta.
Vissa påstår ju tvärtom att man ska äta så mycket fett som möjligt och istället utesluta kolhydrater, för att fett inte påverkar insulinpåslaget på samma vis som kolisar. Men faktiskt så kan kroppen lagra fett UTAN insulin!

Nu för tiden är väldigt många livrädda för kolhydrater, men tänk att kolhydrater är också något vi behöver, kanske inte de allra snabbaste sorterna men väl de långsamma.
Om du inte är diabetiker behöver du inte vara rädd för de snabba kolhydraterna heller.

Tänk att det finns folk som på riktigt tror att man blir överviktig av frukt!
Ja, frukt innehåller fruktsocker men det är knappast frukten som är problemet om du är överviktig.
Naturligtvis ska man äta allt med måtta, ingenting är så nyttigt så man ska äta obegränsat av det.
Möjligtvis choklad och glass...

Själv tror jag på en varierad kost och begränsa kaloriintaget, i slutänden handlar det om kalorier in och kalorier ut, sen kan man fördjupa sig lite mer och lägga upp kosten på olika sätt beroende på vad man vill uppnå.
Men handlar det om att du vill gå ner i vikt, ja då måste du ligga på ett kaloriunderskott och vill du gå upp i vikt måste du ligga på kaloriöverskott.
För i ärlighetens namn, de flesta av oss "dödliga" vill väl egentligen äta gott och må bra?
När man som jag läser en massa bloggar och andra sidor som handlar om kost och träning är det lätt att ryckas med och tro att man ALDRIG får äta varken pizza, glass eller godis om man vill ha en sund kropp.
Nej, det kanske inte går om du vill se ut som en som tävlar i fitness, då måste kosten skötas extremt noggrant.

Jag om någon vet att det inte alls är så enkelt i praktiken som det är i teorin.
För i teorin är det som jag tidigare skrev väldigt enkelt, stoppa i dig färre kalorier än du gör av med!
I praktiken är det ju så gott med fikabröd, godis, glass och pizza!

Ha det fint, nu ska jag äta en mumsmums.

Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar